This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Ενημερωτική δράση «Από την ΚΑΠ στο ράφι»: Χρήσιμες πληροφορίες στις συσκευασίες επιλεγμένων προϊόντων σε αγορές τροφίμων, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή
Ενισχύστε τη σχέση σας με την τροφή που επιλέγετε καθημερινά!
Οι συνεχόμενες οικονομικές, γεωπολιτικές, υγειονομικές κρίσεις έχουν επιδράσει καταλυτικά στην ψυχολογία των καταναλωτών, δημιουργώντας έντονο προβληματισμό για το σήμερα και το αύριο. Για να μπορούν τα συστήματα τροφίμων να είναι ανθεκτικά στις κρίσεις θα πρέπει να είναι βιώσιμα και να επανασχεδιάζονται.
O ρόλος του καταναλωτή είναι καθοριστικός. Ο καταναλωτής με τις επιλογές του καθορίζει ποια προϊόντα θα παραμείνουν στην αγορά και διαμορφώνει έτσι τις συνθήκες της αγοράς.
Πώς μπορούν οι καταναλωτές να γνωρίζουν τη διαδρομή των τροφίμων από την παραγωγή τους μέχρι και το ράφι του καταστήματος, ώστε να κάνουν για ενημερωμένες και βιώσιμες επιλογές τροφίμων;
Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, στο πλαίσιο του έργου CAP4Food “Βιώσιμοι γεωργικοί τομείς για βιώσιμα τρόφιμα” με την υποστήριξη της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υλοποιεί τη δράση «CAP2Shelf – Από την ΚΑΠ στο ράφι» για να ενημερώσει τους πολίτες-καταναλωτές σχετικά με την πολιτική υποστήριξη που παρέχεται από την ΚAΠ για την οικοδόμηση βιώσιμων συστημάτων τροφίμων.
Πιο συγκεκριμένα, κατά τον μήνα Μάρτιο σαρώνοντας το QR code, που θα είναι διαθέσιμο σε επιλεγμένα σημεία πώλησης βασικών προϊόντων διατροφής, οι καταναλωτές θα έχουν πρόσβαση σε χρήσιμες πληροφορίες για την οριζόντια συμβολή της ΚAΠ στη βιωσιμότητα των τροφίμων, την ισορροπία της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων, την επάρκεια τροφίμων, την ασφάλεια και την ποιότητα.
Επιπλέον, και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, στελέχη της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ θα ενημερώνουν άμεσα τους πελάτες σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο επιλεγμένου σημείου πώλησης της λιανικής αγοράς.
Φυλλάδια
Infographics
Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή
Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή εορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Μαρτίου. Καθιερώθηκε το 1983 με απόφαση του ΟΗΕ, σε ανάμνηση μιας ομιλίας του Αμερικανού προέδρου John Kennedy, ο οποίος σκιαγράφησε τα τέσσερα βασικά καταναλωτικά δικαιώματα:
- Ικανοποίηση των βασικών αναγκών
- Ασφάλεια
- Πληροφόρηση
- Επιλογή
Ποιες είναι οι ευθύνες των παραγόντων για τη μετάβαση της ΕΕ σε ένα βιώσιμο σύστημα τροφίμων;
Σύμφωνα με την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου «Making our food fit for the future – new trends and challenges» που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 2020, οι Έλληνες πολίτες θεωρούν ως κύριους παράγοντες για τη βιώσιμη μετάβαση των συστημάτων μας τους παραγωγούς με μία από τις υψηλότερες βαθμολογίες (84%) σε ολόκληρη την ΕΕ. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην ίδια ερώτηση, οι καταναλωτές είναι στην τελευταία θέση (μόλις 33%) στην ίδια ερώτηση. Μία διαφορά της τάξης του 50%, ενώ στην ΕΕ είναι της τάξης του 20%.
Στο ίδιο θέμα που έχει να κάνει με τις κύριες ευθύνες των αγροτών απέναντι στην κοινωνία, οι Έλληνες ερωτηθέντες στο Ειδικό Ευρωβαρόμετρο 520, προβάλλουν κυρίως θέματα σχετικά με τα τρόφιμα: παροχή ασφαλών, υγιεινών και βιώσιμων τροφίμων υψηλής ποιότητας (53% έναντι 50% σε επίπεδο ΕΕ ) και τον εφοδιασμό του πληθυσμού με ποικιλία ποιοτικών προϊόντων (35% έναντι 22% σε επίπεδο ΕΕ).
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες του κοινού;
Σύμφωνα με την τελευταία καταναλωτική έρευνα, Future Consumer Index Ελλάδα 2023, που παρουσίασε η ΕΥ Ελλάδος τον Απρίλιο του 2023, οι ανησυχίες της κοινωνίας, αποτυπώνονται με σαφήνεια στις τυπολογίες των καταναλωτών:
- 63% θεωρούν ότι η τιμή είναι, με διαφορά, το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο (φρέσκο και συσκευασμένο φαγητό)
- 59% εκτιμούν ότι το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο αγοράς, μετά την τιμή, είναι αν ένα προϊόν είναι υγιεινό και κάνει καλό στον καταναλωτή (φρέσκο φαγητό)
- 49% εκτιμούν ότι το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο αγοράς, μετά την τιμή, είναι αν ένα προϊόν είναι υγιεινό και κάνει καλό στον καταναλωτή (συσκευασμένο φαγητό)
- 85% δηλώνουν ότι προσπαθούν να μην πετούν φαγητό
Η συμβολή της ΚΑΠ στη βιωσιμότητα των τροφίμων, στην ισορροπία της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων και στην επάρκεια, την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων
Η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) είναι το πλαίσιο που υιοθέτησε η ΕΕ για μια κοινή, ενοποιημένη πολιτική για τη γεωργία για όλες τις χώρες της ΕΕ. Η διαμόρφωση και η διαχείρισή της ασκούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η χρηματοδότησή της προέρχεται από πόρους του προϋπολογισμού της ΕΕ.
Η ΚΑΠ θεσπίστηκε το 1962 και εξελίσσεται συνεχώς ώστε να ανταποκρίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες και στις ανάγκες όχι μόνο των παραγωγών αλλά και της κοινωνίας. Χάρη στη διαχρονική στήριξή της οι γεωργοί παρέχουν υψηλής ποιότητας, ιχνηλάσιμα τρόφιμα που παράγονται με βιώσιμο τρόπο, για περίπου 450 εκατομμύρια πολίτες στην ΕΕ.
Η τελευταία μεταρρύθμιση της ΚΑΠ, που αφορά την πενταετία 2023-2027, ξεκίνησε να εφαρμόζεται την 1η Ιανουαρίου 2023 και συντονίζεται πλήρως με την «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία», τη στρατηγική ανάπτυξης που στοχεύει να βελτιώσει την ευημερία και την υγεία των πολιτών και των μελλοντικών γενεών της ΕΕ. Η ΚΑΠ ανταποκρίνεται με εξειδικευμένους στόχους και πλούσια εργαλεία στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και τις απαιτήσεις των καταναλωτών για επαρκή, ασφαλή και ποιοτικά τρόφιμα. Ένας από τους δέκα ειδικούς στόχους της ΚΑΠ 2023-2027 είναι η βελτίωση της ανταπόκρισης της γεωργίας της ΕΕ στις απαιτήσεις της κοινωνίας όσον αφορά τα τρόφιμα και την υγεία, μεταξύ άλλων για ασφαλή και θρεπτικά τρόφιμα υψηλής ποιότητας που παράγονται με βιώσιμο τρόπο, για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων, καθώς και για τη βελτίωση της καλής διαβίωσης των ζώων και η καταπολέμηση της μικροβιακής αντοχής.
Η στρατηγική «από το αγρόκτημα στο πιάτο» (Farm to Fork) ενισχύει τις προσπάθειες προς την επίτευξη κυκλικής οικονομίας – από την παραγωγή στην κατανάλωση – με στόχο να στρέψει το σημερινό σύστημα τροφίμων της ΕΕ προς ένα βιώσιμο πρότυπο και να καταστήσει τα συστήματα τροφίμων δίκαια, υγιεινά και φιλικά προς το περιβάλλον. Από τις προτεραιότητες της στρατηγικής είναι να βοηθήσει αφενός τους αγρότες να παράγουν προϊόντα με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον/το κλίμα, με πλήρη σεβασμό των υφιστάμενων και μελλοντικών διατάξεων της ΚAΠ, και αφετέρου τους καταναλωτές να επιλέξουν υγιεινές και βιώσιμες διατροφικές συνήθειες και να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων.
Ο κανονισμός της ΕΕ θέτει αυστηρά κριτήρια που εγγυώνται τις προδιαγραφές όλων των ευρωπαϊκών προϊόντων και μέσω της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς για τα γεωργικά προϊόντα, δημιουργώντας τα απαραίτητα νομικά πλαισία από όλα τα Κράτη Μέλη της ΕΕ που, από κοινού, συμφωνούν στις προδιαγραφές και το καθεστώς ελέγχου που διασφαλίζουν ότι ολόκληρη η ευρωπαϊκή αγορά πληροί τις ίδιες απαιτήσεις ποιότητας και ασφάλειας που είναι αναγνωρισμένα τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της ΚΑΠ στηρίζει εδώ και αρκετά χρόνια πιστοποιημένα συστήματα καλλιέργειας όπως είναι η Βιολογική Γεωργία και η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παραγωγής, καθώς και προδιαγραφές ποιότητας για προϊόντα όπως τα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ). Υπάρχει λοιπόν μεγαλύτερη διαφάνεια για τους καταναλωτές, οι οποίοι έτσι αναγνωρίζουν εύκολα τα προϊόντα ποιότητας και διαθέτουν εγγύηση και πιστοποίηση της πραγματικής προέλευσης του προϊόντος.
Επιλέγω παραγωγούς που μπορούν να τεκμηριώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους!
Η ενημερωτική εκστρατεία CAP2Shelf «Από την ΚΑΠ στο ράφι» υλοποιείται σε συνεργασία με τον Αγροτικό Κτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Μεσοτόπου Λέσβου, που έχουν ως βασική φιλοσοφία τον σεβασμό στον καταναλωτή και την ποιότητα των προϊόντων τους.