This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Γ. Χανιωτάκης: Περισσότεροι από 110.000 αγρότες έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια κίνησης
«Οι πολιτικές και τα εργαλεία για την ΚΑΠ του μέλλοντος» ήταν το θέμα της δεύτερης ενότητας του 3ου Συνεδρίου της GΑΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ. Σε αυτή συμμετείχαν οι κ.κ. Javier Valle, ανώτερος Σύμβουλος Πολιτικής, Copa Cogeca, Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, Δ/ντης Ανάπτυξης Αγροδιατροφικού Τομέα, TUV AUSTRIA HELLAS, Γιάννης Χανιωτάκης, Δ/ντης Ανάπτυξης Τραπεζικών Εργασιών Αγροτικού Τομέα Τράπεζας Πειραιώς, Έφη Κοκορέλη, Διευθύντρια Agrinsurance & Bancassurance, Interamerican Α.Ε., Παναγιώτης Ηλίας, Δ/ντης Έρευνας και Ανάπτυξης, NEUROPUBLIC A.E.. Συντονίστρια του πάνελ ήταν η υπεύθυνη του γραφείου Βρυξελλών της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, κα. Έλλη Τσιφόρου.
Οι συμμετέχοντες στο πάνελ εξέτασαν τις πολιτικές και τα εργαλεία που θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο μετά το 2020. Ποιότητα και προώθηση, πιστοποίηση, χρηματοοικονομικά εργαλεία, τέθηκαν επί τάπητος.
«Στόχος της χρηματοδότησης είναι καταρχήν να στηρίξει τον αγροτικό τομέα να λειτουργήσει ως πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Επιμέρους στοχεύει στη διευκόλυνση των επενδύσεων, στην ανάδειξη της σημασίας της εξωστρέφειας, στην ανταγωνιστικότητα μέσα σε πλαίσιο αειφορίας και στην ομαλή ροή των κεφαλαίων κίνησης». ανέφερε στην τοποθέτησή του ο Γιάννης Χανιωτάκης, Δ/ντης Ανάπτυξης Τραπεζικών Εργασιών Αγροτικού Τομέα της Τράπεζας Πειραιώς. Αναφερόμενος στην συνεργασία της τράπεζας με τους παραγωγούς σημείωσε ότι: «η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων αγροτών μας εμπιστεύεται. Φροντίζουμε να παίρνουμε πρωτοβουλίες που μπορεί να βάλουν σπόρο για να υπάρξει σημαντικό αποτέλεσμα σταδιακά. Περισσότεροι από 110.000 αγρότες έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια κίνησης σήμερα. Μπορούν, δηλαδή να έχουν τους σπόρους, τα λιπάσματά τους όποτε τα χρειάζονται. Δεύτερο στοιχείο που σχετίζεται με τη φιλοσοφία που προσπαθούμε να περάσουμε είναι η συμβολαιακή γεωργία. Περίπου 22.000 αγρότες, περισσότερες από 250.000 επιχειρήσεις με 55 προϊόντα απολαμβάνουν προγράμματα που σχετίζονται και με την ενδυνάμωση της εξωστρέφειας και τη μείωση του κόστους παραγωγής (μετρητοίς πληρωμή με την κάρτα)».
Επιπλέον έκανε γνωστό ότι η τράπεζα έχει σχεδιάσει ειδικό πρόγραμμα και για νεοεισερχόμενους αγρότες «που προσπαθούμε να προσαρμόσουμε τα χαρακτηριστικά του προγράμματος στις ανάγκες τους». Όσον αφορά το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) ο Δ/ντης Ανάπτυξης Τραπεζικών Εργασιών Αγροτικού Τομέα της Τράπεζας Πειραιώς τόνισε ότι η Τράπεζα έχει προχωρήσει στην διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πακέτου λύσεων, «όχι μόνο το κλασικό επενδυτικό δάνειο».
Σχετικά με το εύρος των χρηματοοικονομικών εργαλείων ο κ. Χανιωτάκης υπογράμμισε ότι εκτείνονται από την παραδοσιακή χρηματοδότηση μέχρι και την «διαχείριση των κινδύνων».
Ψηφιακή επανάσταση τον αγροτικό τομέα
Στον αγροτικό τομέα ζούμε μια ψηφιακή επανάσταση ψηφιακή, επεσήμανε λαμβάνοντας τον λόγο ο κ. Παναγιώτης Ηλίας, Δ/ντης Έρευνας και Ανάπτυξης της NEUROPUBLIC A.E.. Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά αυτής της επανάστασης ο κ. Π. Ηλίας είπε: «οι τεχνολογίες των δεδομένων είναι το ένα χαρακτηριστικό. Το δεύτερο στοιχείο είναι τα farm management concept. Αυτοί είναι οι δύο βασικοί πυλώνες αυτής της επανάστασης», προσθέτοντας ότι: αρχικά θα πρέπει να δούμε πώς θα γίνει η διάχυση της τεχνολογίας στοχευμένα και ισόρροπα σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.» Επιπλέον ο Δ/ντης Έρευνας και Ανάπτυξης της NEUROPUBLIC A.E ανέφερε πως η ισόρροπη αυτή διάχυση μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν οι «μικροκαλλιεργητές θα έχουν πρόσβαση σ’ αυτή την τεχνολογία και αυτό το νέο μοντέλο αγροτικής παραγωγής». Εξέφρασε ωστόσο την πεποίθηση ότι οι μικροκαλλιερητές θα έχουν πρόσβαση στην γνώση. «Φαίνεται ότι ανοίγει μια πόρτα και μπορεί κάποιος να ενισχύει τη θέση του ή να την αγνοήσει και να αποδυναμωθεί. Αυτό είναι κάτι που μας απασχολεί σαν εταιρεία. Το άλλο στοιχείο έχει να κάνει με τους συνεταιρισμούς και την ικανότητα να αφομοιώσουν και να αξιοποιήσουν την ψηφιακή τεχνολογία» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Πρέπει να υπερασπιστούμε τον πρωτογενή τομέα
«Η ΚΑΠ αποτελεί τον πυλώνα αλλά οι πολιτικές που εφαρμόζονται σε σχέση με αυτή είναι εξίσου σημαντικές. Μέσα από όλα αυτά πρέπει να εξετάσουμε και τον όρο ποιότητα η οποία καλύπτει ένα ευρύ φάσμα όπως η γεύση, το μέγεθος και η μηχανική επεξεργασία του προϊόντος», ανέφερε στην τοποθέτησή του ο κ. Javier Valle, ανώτερος Σύμβουλος Πολιτικής των Copa – Cogeca. Και πρόσθεσε: «Πρέπει να είμαστε περήφανοι ως Ευρωπαίοι γιατί διαθέτουμε μεγάλη ποικιλομορφία στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων τα οποία μπορούν να απευθυνθούν σε ένα μεγάλο εύρος αγορών εντός και εκτός Ε.Ε. Επιπλέον τα τελευταία 3 χρόνια με την αλλαγή των νομοθεσιών στα τρόφιμα δημιουργήσαμε νέα εργαλεία τα οποία ανταποκρίνονται στις καινούριες απαιτήσεις των καταναλωτών. Εκεί που πρέπει να εστιάσουμε είναι πως εμείς ως συνεταιρισμοί θα μπορέσουμε να γίνουμε μέρος αυτού του συστήματος, ώστε να επιβάλλουμε κάποιες απαιτήσεις που θα μπουν στο νομοθετικό πλαίσιο». Επιπρόσθετα, ο κ. Valle τόνισε πως οι συνεταιρισμοί θα πρέπει «να συνεργαστούν με τους καταναλωτές ώστε να διασφαλίσουμε ότι στο σούπερ μάρκετ θα ψάξουν να βρουν τα προϊόντα μας». Αναφερόμενος στους Έλληνες αγρότες σημείωσε ότι «Οι Έλληνες αγρότες έχουν πάρα πολύ μεγάλη εμπειρία στην προώθηση και κάνουν χρήση των περισσοτέρων προγραμμάτων προώθησης . Στην τελευταία πρόσκληση για τέτοιοι είδους προγράμματα η Ελλάδα ήταν πάλι στην κορυφή. Και κατέληξε λέγοντας: «Πρέπει να υπερασπιστούμε τον πρωτογενή τομέα. Όλοι οι οργανισμοί είναι σημαντικοί. Πρέπει να έχουμε μια εποικοδομητική συζήτηση. Όχι να παίρνουμε τα άκρα, γιατί εκεί πολλές φορές τα πράγματα μπλοκάρουν. Ξέρουμε τον τομέα μας, ξέρουμε πώς δουλεύει, άρα πρέπει να αναβαθμίσουμε το προφίλ και τη φωνή μας. Είμαστε εδώ για να υλοποιήσουμε με το σωστό τρόπο τις πολιτικές. Οι ευρωπαίοι καταναλωτές πρέπει να είναι περήφανοι για τον αγροτικό τους τομέα. Όλα αυτά έχουν να κάνουν και με την επικοινωνία. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά κανάλια. Να δούμε λοιπόν πώς γίνεται χρήση αυτών των εργαλείων».
Νέες τάσεις στην πιστοποίηση
Από την πλευρά του ο Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, Δ/ντης Ανάπτυξης Αγροδιατροφικού Τομέα της TUV AUSTRIA HELLAS αναφερόμενος στο θέμα της πιστοποίησης τόνισε: «Ευρύτερα στον αγροδιατροφικό τομέα τα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα προσεγγίζουν θέματα ποιότητας – ασφάλειας για τον καταναλωτή. Αυτοί οι άξονες πιστοποίησης θα είναι και στη συνέχεια η αιχμή του δόρατος, πολύ περισσότερο τώρα που η νέα ΚΑΠ δίνει βάρος σε προστασία παραγωγικών πόρων».
Ο κ. Μαυρόπουλος αναφέρθηκε επίσης στις σημερινές τάσεις στην πιστοποίηση σημειώνοντας ότι: «υπάρχει μια αυξημένη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σε θέματα αειφορίας. Όχι μόνο σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος, αλλά και σε θέματα επιχειρήσεων και κοινωνικής ευθύνης. Για παράδειγμα αξιολογούνται οι επιδράσεις που μπορεί να έχει μια αγροτική εκμετάλλευση στην τοπική κοινωνία, ή την παιδική εργασία. Επίσης, δίνεται έμφαση σε ό, τι αφορά τη νοθεία». Όσον αφορά την TUV AUSTRIA HELLAS, ανέφερε ότι έχει διεθνή παρουσία, σε 10 χώρες «και δεν παρακολουθούμε μόνο αυτές τις εξελίξεις, αλλά διατηρούμε πλήρες portfolio υπηρεσιών για κάθε ανάγκη που μπορούν να έχουν οι παραγωγοί γύρω από το θέμα της πιστοποίησης». Απαντώντας σε ερώτηση της κα. Έλλης Τσιφόρου σχετικά με το πώς πάει η πιστοποίηση στη χώρα μας και με ποιες προϋποθέσεις μπορεί να υποστηρίξει την εξωστρέφεια των ελληνικών προϊόντων; Απάντησε: «η πιστοποίηση στη χώρα μας δεν μπορεί να είναι διαφορετική από τις υπόλοιπες χώρες. Από τη στιγμή που ένας από τους άξονες της οικονομίας της Ελλάδας βασίζεται στην αγροτική παραγωγή, σημαίνει ότι και η πιστοποίηση των προϊόντων ως ταυτότητα για τις αγορές του εξωτερικού είναι σημαντική και προφανώς έχει πεδίο δόξης λαμπρό». Τέλος όσον αφορά το λεγόμενο «αγροτικό marketing» τόνισε ότι «είναι σε νηπιακή ακόμα ηλικία».
Διαχείριση κινδύνων
Το πάνελ απασχόλησε και το ζήτημα της διαχείρισης κινδύνων. Όπως τόνισε η Έφη Κοκορέλη, Διευθύντρια Agrinsurance & Bancassurance της Interamerican Α.Ε. «η διακύμανση των τιμών είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα που επηρεάζει πολύ το αγροτικό εισόδημα. Μαζί με τις κλιματολογικές αλλαγές είναι ένα θέμα που απασχολεί τον αγροτικό κόσμο». Μιλώντας για το χρηματοοικονομικά εργαλεία αποκατάστασης των ζημιών στις αγροτικές καλλιέργειες η κα. Κοκορέλη επεσήμανε ότι «είναι μεγάλο και συχνά δαπανηρό ακόμα και για το κράτος. Υπάρχουν χρηματοοικονομικά εργαλεία που μπορούν να αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο κόστος αποκατάστασης όπως και εργαλεία πρόληψης. Η ασφάλιση έρχεται να εμπλουτίσει τα προϊόντα αυτά δημιουργώντας νέα… multi εργαλεία. Η Interamerican θεωρεί ότι η ασφάλιση θα μεγιστοποιήσει το όφελος για τον αγρότη». Απαντώντας σε ερώτηση αν υπάρχει η δυνατότητα συνύπαρξης ιδιωτικών και δημόσιων φορέων η κα. Κοκορέλη είπε: «ο δημόσιος τομέας καλύπτει μόνο φυσικές καταστροφές. Η συμπληρωματικότητα είναι απαραίτητη αυξάνοντας το όφελος για τον αγρότη. Θεωρώ ότι κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες επαναφέραμε την αγορά των αγροτικών ασφαλίσεων προσφέροντας ένα επιπλέον όφελος στους παραγωγούς.